Taidevartti: Hugo Simbergin Tuonelanporteilla, 1898

13.4.2022 @ 13:00 - 13:30

Maalaus, jossa luurangot taluttavat ihmisiä.

Kuopion taidemuseon Ihmisen kuva -näyttelyn keskiössä on ihminen. Elämänkaari on yksi käsiteltävistä teemoista. Näyttelyssä ei ole varottu tarttumasta vaikeisiinkin aiheisiin ja esillä olevissa teoksissa käsitellään muun muassa kuolemaa. Taide tarjoaa turvallisia keinoja lähestyä tätä aihetta, jonka jokainen ihminen joutuu joskus kohtaamaan.

Kuolema-aiheen käsittelyä jatketaan taidevartilla keskiviikkona 13.4. klo 13, jolloin tarkastelun kohteena on Ihmisen kuva -näyttelyssä esillä oleva Hugo Simbergin teos Tuonelan portilla vuodelta 1898. Pienikokoinen teos on sisällöltään vaikuttava ja Simbergille tyypillinen. Hänet tunnetaan useista kuolema-aiheisista teoksistaan, joissa kuolema näyttäytyy luonnollisena ja sympaattisenakin. Teoksessa mustiin viittoihin pukeutuneet kuolemaa kuvaavat luurangot toimivat saattajina Tuonelan portille. Osa matkaajista taittaa viimeistä polkuaan yksin ja osa luurankojen saattamana tai kantamana. Teos kuuluu Göstä Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan ja se on nähtävänä Kuopion taidemuseon Ihmisen kuva -näyttelyssä 8.5.2022 saakka.

Taidevartille voi osallistua taidemuseon pääsymaksulla 10/6 €, alle 18-vuotiaat maksutta ja museokortti on myös käytössä.

Kuva:

Hugo Simberg, Tuonelan porteilla, 1898. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö. Kuva Studio Tomi Aho / Tomi Aho.

13.4.2022