L3DNARDO DA VINCI
-näyttelyn oppimateriaalit
Tälle sivulle on koottu Kuopion museon ja Kuopion taidemuseon yhteisen L3DNARDO DA VINCI -näyttelyn oheismateriaalit, jotka on suunniteltu oppimisen tueksi. Näyttely oli esillä Kuopion museossa 15.6.2021–16.1.2022 ja Kuopion taidemuseossa puolestaan 15.6.–14.11.2021.
Oppipaketit
Näyttelyyn on suunniteltu kouluille ja oppilaitoksille valmiiksi muotoiltuja paketteja eri teemoilla:
Leonardo tutkijana ja keksijänä -paketti (AK, YK, L)
- Etänä
- a) Leonardo da Vinci -koodi -mobiilipeli (AK)
Kiehtovaan Leonardo da Vinciin voi tutustua omatoimisesti mobiilipelin avulla.
Mene verkko-osoitteeseen play.seppo.io, kirjaudu sisään pelaajana pin-koodilla 622D63
b) Leonardo-visa (YK, L)
Testaa Leonardo-tietosi kymmenen tai 20 kysymyksen visassa.
Mene verkko-osoitteeseen play.seppo.io ja kirjaudu sisään pelaajana.
Kymmenen kysymyksen visaan pääset koodilla 6CFC18 ja 20 kysymyksen visaan koodilla 31156D. - Keksi oma keksintö -työpaja
Tulosta ohjeet täältä: Keksi oma keksintö -työpajan ohjeet PDF.
- a) Leonardo da Vinci -koodi -mobiilipeli (AK)
Leonardo taiteilijana -paketti (AK, YK, L)
- Etänä
- Video-opastukset Leonardon taiteeseen
Video-opastukset löydät Kuopion taidemuseon sivuilta: kuopiontaidemuseo.fi/leonardo. - Tehtäväpaketti
Tulosta täältä pdf-materiaalit:- tehtäväpaketti alakouluille PDF
- tehtäväpaketti yläkouluille PDF
- tehtäväpaketti lukioille PDF.
- Älynvälläys-työpaja
Tulosta ohjeet täältä: Älynvälläys-työpajan ohjeet PDF.
- Video-opastukset Leonardon taiteeseen
Omatoimiset materiaalit
Leonardoon voi syventyä omatoimisesti myös seuraavien materiaalien kautta:
Mobiilipelit
- Leonardo da Vinci -koodi -mobiilipeli (AK)
Kiehtovaan Leonardo da Vinciin voi tutustua omatoimisesti Kantti-yhteistyönä toteutetun mobiilipelin avulla.
Mene verkko-osoitteeseen play.seppo.io, kirjaudu sisään pelaajana pin-koodilla 622D63 - Millainen renessanssi-ihminen olisit? -testi (YK, L)
Pohditko koskaan, millaista elämää olisit viettänyt 1400- ja 1500-lukujen Euroopassa.
Ovet itsetutkisteluun ovet avautuvat verkko-osoitteessa play.seppo.io. Kirjaudu sisään pelaajana pin-koodilla F1GC8A. - Leonardo-visa (YK, L)
Testaa Leonardo-tietosi kymmenen tai 20 kysymyksen visassa.
Mene verkko-osoitteeseen play.seppo.io ja kirjaudu sisään pelaajana.
Kymmenen kysymyksen visaan pääset koodilla 6CFC18 ja 20 kysymyksen visaan koodilla 31156D. - Leonardo da Vincin ikonografia -mobiilipeli (L)
Tämä Seppo.io-peli vie pelaajat Leonardon tahdittamalle matkalle taiteenhistoriaan.
Mene verkko-osoitteeseen play.seppo.io, kirjaudu sisään pelaajana pin-koodilla 622D63.
Videot
- Ole oman elämäsi Leonardo -videosarja (YK, L) johdattaa pohdiskelemaan arjen- ja elämänvalintoja ja haastaa meistä jokaisen tekemään itsestään oman elemänsä renessanssineron. Videot ovat Kuopion kaupungin Vimeo-kanavalla:
- Ole oman työelämäsi Leonardo: https://vimeo.com/566956925
- Arjen valintojen mestarit: https://vimeo.com/563836708
- Toteuta itseäsi kuin Leonardo: https://vimeo.com/551764440
Piirustustehtävät (PK, AK, YK, L)
- Tulosta tehtävät täältä: Piirustustehtävät PDF.
Työpajat
- Älynvälläys-työpaja (AK, YK, L)
Älynvälläys-työpajan ohjeet PDF. - Keksi oma keksintö -työpaja (AK, YK, L)
Keksi oma keksintö -työpajan ohjeet PDF.
Virtuaalikerhot
- Kantti eli Kuopion museo ja pääkirjasto ovat olleet yhteistyökumppanina SnellmanEDUn Lasten yliopiston vetämässä Phereclos-hankkeessa. Hankkeen puitteissa Itä-Suomen yliopiston opettajaopiskelijat kehittivät pohjia Leonardo da Vinci -aiheisiin non-stop-virtuaalikerhoihin. Nämä ja monia muita virtuaalikerhoja löydät osoitteesta https://digimaailma.snellmanedu.fi/.
Kirjavinkit (PK, AK, YK, L)
- Kuopion kaupunginkirjasto on laatinut Leonardo-teemaisista kirjoista vinkkilistan osoitteeseen kuopio.finna.fi.
- Lasten lista: kuopio.finna.fi/List/943794
- Isommille lukijoille suunnattu lista: kuopio.finna.fi/List/898689