Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Taidevartti: Ferdinand von Wrightin teoksesta Retkiseurue Haminalahdella, 1869

19.3.2022 @ 14:00 - 14:30

Maalauksessa retkiseurue viettää aikaa kalliolla

Lauantaina 19.3. tulee kuluneeksi 200 vuotta taiteilija Ferdinand von Wrightin (1822-1906) syntymästä. Kuopion Haminalahdesta kotoisin oleva ja siellä suurimman osan elämästään asunut Ferdinand von Wright tunnetaan ilmiömäisenä lintumaalarina, mutta hän kuvasi paljon myös maisemia. Merkkipäivän kunniaksi saamme vieraaksemme Kuopion taidemuseoon von Wrightin suvun päämiehen Atte von Wrightin, joka kertoo Ferdinandista taidevarteilla keskiviikkona 16.3. klo 13 ja lauantaina 19.3. klo 14.

Taidevarteilla keskitytään erityisesti kahteen Ihmisen kuva -näyttelyssä esillä olevaan Ferdinand von Wrightin maalaukseen, jotka molemmat kuvaavat taiteilijan kotimaisemia. Teokset kuuluvat yksityisten taidesäätiöiden kokoelmiin ja Ihmisen kuva -näyttely on ainutlaatuinen tilaisuus nähdä teokset Kuopion taidemuseossa. Vuonna 1869 valmistunut Retkiseurue Haminalahdella on lainassa Nordean Taidesäätiön kokoelmasta ja Kesämaisema vuodelta 1880 kuuluu Fortumin Taidesäätiön omistukseen.

Ihmisen kuva -näyttelyn lisäksi Ferdinand von Wrightin maalauksia on esillä myös taidemuseon kokoelmanäyttelyssä. Nähtävänä on Haminalahden kartanoa kuvaava teos, jossa näkyy myös Ferdinandin omana kotina toiminut Lugnet-rakennus sekä kaksi lintumaalausta, jossa toisessa aiheena ovat Heinäsorsat ja toinen kuvaa Teeriä kaatuneen puun rungolla.

Taidevarteille voi osallistua taidemuseon pääsymaksulla 10/6 €. Alle 18-vuotiaat pääsevät taidemuseoon maksutta ja käytössä on myös museokortti.

Kuva:

Ferdinand von Wright, Retkiseurue Haminalahdella, 1869