Taidevartti: Ellen Thesleffin maalaus Ihmisiä luonnossa, 1912

27.4.2022 @ 13:00 - 13:30

värikäs maalaus suuresta puussa, jonka varjossa istuu ihmisiä

Kuopion taidemuseon Ihmisen kuva -näyttelyssä järjestetään tulevien viikkojen aikana Ellen Thesleffiin liittyviä esityksiä, luento, taidevartti ja lukupiiri.

Omakuva – Unia Ellen Thesleffin elämästä ja taiteesta on elävä taideteos, missä kaksi näyttelijää, muusikko, taidehistorioitsija, skenografi ja valosuunnittelija maalaavat näyttämölle impressionistisen ja unenomaisen maailman – omakuvien sarjan. Omakuva-esitykset järjestetään Kuopion taidemuseossa ti 26.4. klo 17.30 ja ke 27.4. klo 17.30.

Teoksen lähtökohta on kuvataiteilija Ellen Thesleffin elämä ja taide. Esityksen kieli ammentaa Thesleffin käymästä kirjeenvaihdosta tuoden taiteilijan henkilökohtaisen äänen kuuluville. Omakuva tutkii, kuinka historia ei ole vain takanamme vaan elää meissä. Se pohtii tapojamme muistaa ja tulkita mennyttä. Miten me ymmärrämme oman kuvamme suhteessa toisen elämään?

Lavalla ovat läsnä saksofonisti ja säveltäjä Pauli Lyytinen, näyttelijät Anu Almagro ja Johanna Jauhiainen ja taidehistorioitsija Hanna-Reetta Schreck. Esityksessä Lyytinen luo elektro-akustisesti musiikillisia maailmoja, joihin Almagro ja Jauhiainen rakentavat mosaiikkimaisen omakuvien sarjan. Schreck osallistuu näyttämön tapahtumiin tarkkailevan tutkijan roolissa.

Hanna-Reetta Schreckin kirjoittama Thesleffin elämänkerta ”Minä maalaan kuin jumala” on innoittanut teosta. Lisäksi esitys on osa Schreckin väitöskirjatutkimusta ”Elämäntanssi – Ellen Thesleffin eletty ruumis” Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineeseen. Pauli Lyytinen taas työstää rinnakkain Omakuva-teoksen kanssa musiikkia ja valokuvaa yhdistävää ”Self-Portrait” albumiaan.Keskiviikkona 27.4. klo 13 Hanna-Reetta Schreck vierailee taidemuseon taidevartilla kertomassa Ellen Thesleffin Ihmisiä luonnossa -teoksesta.

Omakuva-esityksiin, taidevarteille ja luennolle voi osallistua taidemuseon pääsymaksulla 10/6 €, alle 18-vuotiaat maksutta ja käytössä on myös museokortti. Tilaisuuksiin mahtuu rajallinen määrä osallistujia.

27.4.2022