Tapahtumasarja Tapahtuman sarja: Opastettu kierros näyttelyihin

Opastettu kierros näyttelyihin

20.8.2023 @ 14:00 - 15:00

Huone, jossa on skeittausalue. Kaikki seinät ja skeittausalueen rakenteet on maalattu täyteen graffiteja.

Kuopion taidemuseolla järjestetään avoimia opastuksia näyttelyihin joka sunnuntai klo 14 27.8.2023 asti.

Kannun henki on ennennäkemätön kaupunkitaiteen moninaisuutta käsittelevä näyttely. Esillä on laaja kirjo teoksia taidemuseon seiniin maalatuista tekstipohjaisista graffiteista suuriin katutaideteoksiin ja veistoksiin, sekä Urbaanin tallentamaa, kuopiolaista graffitiskeneä avaavaa dokumentaarista aineistoa. Kannun henki on Kuopion taidemuseon ja Katutaideyhdistys Urbaani ry:n yhteistyönäyttely.

Näyttely esittelee kaupunkitaiteen eri tyylisuuntia edustavia eturivin taiteilijoita ympäri Suomea: Teoksia on esillä 14 eri taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä. Kannun hengen taiteilijat ovat Anna Pekkala, Deos, EFK, Jesse Pasanen, Jubilemus, Jukka Peltosaari, Jukka Silokunnas, JR, Kummitus, Maikki Rantala, Niina Mantsinen, Pallo, Rives ja Taneli Stenberg. Lisäksi Kuopion alueen graffiti- ja katutaideosaamista näyttelyssä edustaa Urbaani All Stars muuttuvalla kokonaisuudella.

Näyttelytila on suunniteltu oleskelua varten. Siihen kuuluu keskelle näyttelyä rakennettu skedealue, jossa saa vapaasti skeitata ja skuutata. Näyttelytilan suunnittelu ja arkkitehtuuri on toteutettu yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa, jonka muotoiluopiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet näyttelyelementit.

Katutaideyhdistys Urbaani ry on kuopiolainen katutaiteen asiantuntijaorganisaatio, joka tukee, edistää, ylläpitää ja dokumentoi Kuopion alueen katutaidetta ja graffitia. Urbaani on järjestänyt Kuopiossa Lainit-katutaidefestivaalia vuodesta 2016 lähtien.

Opastukseen voi osallistua taidemuseon pääsymaksulla 10/5 €, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi ja museokortti käy maksuvälineeksi.

20.8.2023
Kotisivu: