Tapahtumasarja Tapahtuman sarja: Microsculpture-näyttelyopastus

Microsculpture-näyttelyopastus

26.3.2022 @ 15:00 - 15:45

€6 - €10

Yleisöopastus Kuopion museon Microsculpture-näyttelyyn.

Opastuksia järjestetään 26.2. alkaen lauantaisin klo 15.

Opastuksen kesto on noin 30–45 minuuttia. Sisältyy museon pääsymaksuun 10/6 €, alle 18-vuotiaat maksutta, Museokortti.

MICROSCULPTURE
Levon Biss – Muotokuvia hyönteisistä
15.2.14.8.2022

Palkitun brittiläisen valokuvataitelijan Levon Bissin otokset esittävät Oxford University Museum of Natural History -museon hyönteisnäytteet kirjaimellisesti uudessa valossa. Teosten valtava koko ja tarkkuus paljastavat pienimmätkin yksityiskohdat, jotka muuten jäävät ihmissilmiltä näkemättä. Näyttelyn nimi “Microsculpture” tarkoittaakin hyönteisten pinnan hienorakenteita.

Hyönteisten hienorakenteet ja värit eivät ole pelkkiä koristeita, vaan ne auttavat eläimiä sopeutumaan erilaisiin olosuhteisiin. Erään kovakuoriaisen kirkkaanvalkoinen pinta heijastaa tehokkaasti auringonvaloa. Jotkut heinäsirkat muistuttavat vaatimatonta kuollutta lehteä sekä väriltään että muodoltaan, toisaalta monet hyönteiset ovat uskomattoman värikkäitä. Vaaraton kärpänen saattaa näyttää erehdyttävästi myrkkypistiäiseltä.

Microsculpture yhdistää luonnontieteen taiteeseen ja teknologiaan. Levon Biss on koonnut jokaisen näyttelyssä esillä olevan valokuvan yli 8000 erillisestä, mikroskooppiobjektiivin avulla otetusta kuvasta. Yhden valmiin teoksen käsittelyyn on mennyt viikkoja. Valtavan kokoiset valokuvat nostavat hyönteisten monimuotoisuuden ja mestarillisen sopeutumiskyvyn esille ennennäkemättömällä tavalla.

Pienen kokonsa vuoksi hyönteisten merkitystä usein aliarvioidaan. Todellisuudessa hyönteiset ovat maailman runsaslajisin ja monimuotoisin eliöryhmä, ja ne ovat elintärkeä osa ekosysteemien toimivuutta. Jos hyönteiset katoaisivat, se olisi myös ihmiskunnalle mittaamaton katastrofi.

Huomioithan, että muutokset tapahtumissa ovat mahdollisia.
Seuraamme viranomaisten koronaohjeita ja pyydämme opastuksille osallistuvia noudattamaan kulloinkin voimassaolevia ohjeistuksia.

26.3.2022
€6 - €10